maandag 26 november 2012

Things I can't stand.


Jullie herkennen het vast wel, er zijn altijd dingen waar je écht niet tegen kunt. Nou zijn die dingen bij mij vrij cliché maar toch wil ik ze hier even duidelijk maken. Want het is toch best belangrijk. Ik kan overigens heel erg veel hebben, maar van een paar dingen kan ik ontzettend boos op worden.
Let's start.




#1 Pesten.

Pesten, wat een verschrikkelijk iets is dat zeg. Zelf ben ik nooit écht heel erg gepest maar er werden uiteraard wel eens dingen geroepen. En die dingen waren ook altijd hetzelfde. Nou zit ik zo in elkaar dat mensen waar ik niet om geef, me ook niet kunnen raken. Maar ik snap best dat ik dit voor andere best kwetsend kan overkomen. En als je écht dag in dag uit wordt gepest, dat dit gevolgen heeft voor je verdere leven. En de pester heeft vaak niet eens door dat hij/zij dit heeft aangericht. Bij het progamma 'gepest' zeggen de pesters ook altijd achteraf: Zo erg was het niet, zo erg bedoelde ik het niet. Hoezo laf? Zij hebben zelf niet door hoe verschrikkelijk het is wat ze aanrichten. En als er iets is waar ik niet tegen kan, is het wel pesten. Waarom zou je dat iemand aandoen, waarom zou je iemand de grond instampen. Diegene denkt daar waarschijnlijk zijn/haar hele leven aan terug. Pesten, verschrikkelijk. Ik wilde dat ik alle gepeste kinderen kon helpen. Én de pester is vaak zelf gepest, of gewoon even onzeker. Zie je het nut er al van in? Nee, ik niet. Laten we pesten afschaffen, en er een hele hoge straf op zetten.


#2 Schelden met kanker.

Als je aan mij vraagt waar ik écht niet tegen kan, zeg ik meteen: 'Mensen die schelden met kanker.' Verschrikkelijk vind ik het. En ja, nu ga ik weer heel erg lang klagen. Maar serieus, wat is het nut ervan? Je doet er alleen maar mensen pijn mee. Zoveel mensen vechten tegen deze ziekte, zoveel mensen maken dit van zo dicht bij mee, zoveel mensen hebben er mensen aan verloren en zijn nu bang om nog meer mensen aan deze verschrikkelijke ziekte te verliezen. Zelf ben ik nog niet echt een dierbare verloren aan kanker, maar ken wel veel mensen die dat wel hebben meegemaakt. Ik heb echt de diepste respect voor ze. En 'kanker' dat hoor je de laatste tijd heel vaak. Maar niet alleen als ziekte, het wordt gewoon gebruikt als bijvoeglijk naamwoord. Dat is echt iets waar ik zó boos om kan worden. Ze beseffen niet eens wat ze doen. Met kanker schelden, waarom zou je? Er zijn genoeg woorden waarmee je mag schelden van me hoor, maar niet met kanker. Want mensen pijn doen.. is dat wat je wilt? En wat nou als je later zelf te maken krijgt met deze ziekte, wat denk je dan? Denk dan nu eens aan anderen. Zo kan ik nog wel uren door blijven zeuren hierover, maar ik vind dat het even gezegd moet worden. Kanker verziekt je taal.


#3 Roken. 

Hier zie ik het nut ook niet van in, roken. Het is duur, ongezond, je kunt er later sneller klachten van krijgen, je longen worden pikzwart, en zo kan ik nog wel duizend dingen opnoemen. Waarom doen mensen dit? Waarschijnlijk doet meer dan de helft het om stoer te doen, en dat vind ik nog erger. Nou stoer hoor, met z'n alle een sigaretje roken maar waar slaat het op?  Ben je nou echt niet volwassen genoeg om te zien dat het niet goed is. En nu heb ik het over minderjarigen. Volwassenen die roken vind ik nou ook niet bepaald slim, maar het is wel hun eigen keuze. Maar denk eens aan je kinderen, die gaan je nadoen. Denk eens aan jezelf, en aan je gezondheid. Roken is zoveel slechter voor je dan je eigenlijk beseft. Je kunt er kanker van krijgen, of andere klachten. En het is ook nog eens duur. Ik weet nog dat ik een vrouw tegen kwam op vakantie die een bonnetje van €343,- euro had, helemaal opgemaakt aan sigaretten. Wat doe je jezelf dan aan. Ik zou zeggen, begin er niet aan. Maar als je verslaafd bent, probéér er dan mee te stoppen. Het leven wordt er alleen maar mooier op. En natuurlijk heb je eerst bijwerkingen van het stoppen, maar uiteindelijk is dat het waard.. toch? 


Dit waren mijn drie dingen waar ik écht niet tegen kan. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben gehad, of misschien hetzelfde vinden.

Wat zijn dingen waar jullie écht niet tegen kunnen? 







3 opmerkingen:

Chelles Blog zei

Ik ben het zo met je eens. Om dit soort dingen kan ik echt boos worden gewoon.

Iris Verlaan zei

Ik haat ook al die dingen! En dan vooral... Ja eigenlijk alles! Alleen maar omdat mensen het 'stoer' vinden!

x

Joyce zei

schelden met kanker vind ik toch wel het toppunt, dat vind ik écht niet kunnen. Snap niet hoe je het in je hoofd haalt zo iets verschrikkelijks als scheldwoord te gebruiken..